Det er lettest å nå oss via chat. Denne kan benyttes hele døgnet, og er vi ikke pålogget vil du få svar på spørsmålet ditt via E-post i løpet av neste dag.

START CHAT

Annen kontaktinfo Installasjonshjelp, og ofte stilte spørsmål

Postadresse

  • Breiband.no AS
  • Postboks 21
  • 1541 Vestby

Besøksadresse

  • Breiband.no AS
  • Høgdaveien 1
  • 1540 Vestby

Besøkstid mandag-fredag 08-16

Telefon

21554000
Telefontid mandag-fredag 08-18 og lørdag 10-14.

Helligdager, dersom ukedag: Stengt, men åpent for feilmelding 10-14.

Min Side

På Min Side kan du laste ned fakturaer, se signal- og teknisk informasjon om ditt abonnement, lese nyheter og kontakte oss.

MIN SIDE

Presse

Pressemeldinger, bilder og kontaktinformasjon.

Satellittbredbånd
  • Fungerer det med hjemmekontor på satellittbredbånd?
    Vanlig VPN-løsning skal fungere, men det bør tas forbehold om lengre svartid og dermed kan også ytelsen på dette bli redusert. Eksternt skrivebord og Citrix løsning har begrenset ytelse anbefales ikke.
  • Hva gjør jeg hvis jeg mister nettet?
    Gå inn på Min Side og sjekk om kvoten er brukt opp. Restarte modemet(den svarte boksen som det står Tooway på) Dette gjør du ved å dra ut strømmen i ca. 10 sek, for deretter å sette i strømforsyneren igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 3. Koble en PC direkte på modemet for å sjekke om det kan være noe feil med ruteren. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen som vanligvis går fra modem til ruter ut fra ruteren og direkte inn på en PC. Deretter er det viktig at modemet restartes igjen. Dersom det fortsatt ikke virker, gå til steg 4. Noter ned hvilke lamper på modemet som lyser, ring oss på 21 55 40 00, og oppgi lampestatus.
  • Hvilket utstyr trenger jeg for å komme på nett med satellittbredbånd?
    Alt utstyr du trenger for å komme på nett får du tilsendt i gjør-det-selv pakken eller blir medbrakt av montør. Utstyr inneholder følgende: Parabol, modem, veggfeste og nødvendige kabler. I tillegg til dette kommer router for trådløst nett om dette bestilles.
  • Hvor lang svartid (latency) er det ved bruk av satellittbredbånd?
    På grunn av at signalene skal sendes fra ditt hus, opp til satellitten og ned til bakken igjen vil det forekomme lengre svartid enn ved bruk av tradisjonell forbindelse (ADSL, SDSL, 5G etc.). Normalt vil svartiden ligger rundt 600 til 700ms men kan i noen tilfeller bli noe høyere avhengig av signalstyrke.
  • Hvordan sjekker jeg hvor mye jeg har brukt av kvoten min?
    Dette sjekker du på minside.breiband.no, eller via linken checkportal.skylogicnet.com (linken fungerer kun dersom du er på nett via satellittbredbånd)
  • Hvordan vet jeg om jeg får riktig hastighet?
    Ved satellittbredbånd kan du ikke teste din hastighet på lik linje med ADSL, SDSL etc. dette pga. svartiden. Du er dermed nødt til å bruke en hastighetstest om beregner dette for å få riktig resultat. For å se om du får riktig hastighet gå til følgende side i din nettleser: nettfart.breiband.no.
  • Kan jeg få trådløst nett i huset mitt?
    Ja, men du har da behov for en trådløs router tilkoblet modemet. Dette kan bestilles når du bestiller bredbåndsabonnementet. Du kan også kontakte kundeservice i etterkant og etterbestille dette. Dette kan du også få kjøpt i data/elektro butikk.
  • Kan man bruke satellittbredbånd til å se nett-tv?
    Ja. Båndbredden er mer enn god nok for å se nett-TV, og de fleste abonnementene har hastighet nok til å kunne se film i HD. Vær oppmerksom på at abonnementene har inkluderte datakvoter, og at TV- og film fort kan bruke store deler av den inkluderte mengden. Ved oppbrukt kvote går hastigheten vesentlig ned ut inneværende måned.
  • Kan man spille på nettet med satellittbredbånd?
    I utgangspunktet kan du spille online. Men det bør tas forbehold om lengre svartider enn tradisjonelt bredbånd (600-700ms). Det er ikke anbefalt å spille første-person spill.
  • Påvirkes satellittbredbånd av vær?
    Ja. Signalstyrken kan påvirkes av været, derfor er det viktig å oppnå en så god signalstyrke som mulig. På den måten har man margin om værsituasjonen skulle endre seg. Om man har god nok signalstyrke skal man merke minimal forskjell uavhengig av vær.
Antennebredbånd
  • Er det noen tjenester/porter som er sperret?
    Nei, vi sperrer ikke for noen tjenester/porter. Det kan være enkelte tjenester som gir en feilmelding om at noen porter kan være sperret, men som regel er dette knyttet til at antennemottakeren kjører NAT. I de fleste tilfeller vil tilleggstjenesten fast IP-adresse løse dette. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader. Kontakt kundeservice for å bestille dette.
  • Er jeg sikret mot hacking - har jeg brannmur?
    Det kjøres NAT i antennemottakeren, slik at man ikke skal kunne nå PC’er i lokalnettet bak denne. Det er i tillegg ingen portforward eller lignende, slik at man normalt sett er beskyttet mot angrep utenfra. Dette fungerer på samme måte som et ADSL modem. Ingen vil imidlertid kunne garantere deg at er umulig å hacke et hvilket som helst nettverk. Vi anbefaler at du likevel aktiverer brannmur i windows.
  • Hva gjør jeg når jeg mister nettet?
    Restarte antennen. Dette gjør du ved å ta ut strømmen av injektoren, holde den ute i ca. 10 sek, og deretter sette i strømmen igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 2. Koble en PC direkte på antennen for å sjekke om det kan være noe feil med aksesspunktet(ruteren). Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen, som vanligvis går fra injektor til aksesspunkt, ut fra aksesspunktet og direkte inn på en PC. Dersom du fortsatt ikke får kontakt, ta kontakt på 21 55 40 00.
  • Hvor kan jeg finne veiledning for montering av 5G bredbånd?
    Gå til siden for installasjonshjelp.
  • Hvor lang avstand kan jeg være fra en av senderne og likevel få gode signaler?
    Det avhenger av mottakerutstyret du har fått, men opptil 10-12 km fra de større mastene vår gir vanligvis god dekning. Mindre sendere (repeatere) som er montert på bolighus, låver etc har vesentlig mindre rekkevidde (normalt 1-4 km). Vi kan også sende montør hjem til deg for å justere.
  • Hvorfor er det så dårlig fart i Peer to Peer (Torrent) programmer?
    Breiband.no bygger 5G bredbånd der ingen andre gjør det, og den største utfordringen er alltid fremføring av stamnett (backbone). Ofte må vi ta i bruk linjeløsninger med begrenset kapasitet – og den kapasiteten ønsker vi skal fordeles best mulig – og rettferdig. P2P-trafikk tar vanligvis opp nesten all kapasitet – og mange vil uten begrensning på dette området få en dårlig opplevelse av bredbåndet. Derfor har vi mange steder valgt å sette lavere prioritet på slik trafikk. Dette er også beskrevet i vilkårene.
  • Hvorfor får jeg lav hastighet når jeg kjører "speed-test"?
    Hvis du er tilknyttet et nettverk med kapasitetsbegrensninger eller at det er generelt høy trafikkbelastning i nettet, kan en noen ganger oppleve å få mindre enn oppgitt hastighet. Dersom du har problemer, test jevnlig med f.eks www.nettfart.no og noter ned tidspunkt og resultat. Pass på at ingen andre programmer belaster linjen og at den er koblet direkte i bredbåndsuttaket når du måler (ikke bruk router eller aksesspunkt når du kjører testen). Dersom du opplever vesentlig lavere hastighet enn det som er angitt, henvend deg til kundeservice@breiband.no og legg ved måleresultater.
  • Kan jeg få fast IP-adresse?
    Ja. Vi vil da sette antennemottakeren i “bridge mode” og tildele fast ip-adresse. Da vil du få et PPPoE brukernavn og passord som brukes på routeren som skal koble til Internett. Kontakt kundeservice for å bestille dette. Vedlikeholdsavgift tilkommer på denne tjenesten. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader.
  • Trengs fri sikt til senderen?
    Ja, i prinsippet. Man får best signalnivå ved fri sikt, men man kan oppnå tilfredstillende signal også uten fri sikt dersom man får nok refleksjoner fra andre bygninger o.l i nærheten – særlig om avstanden til basestasjon er kort. Dersom det er skog som hindrer fri sikt er det liten mulighet for akseptabelt signalnivå. Er du i tvil kan du kontakte kundeservice.
  • Utgjør strålingen fra antennemottakeren noen helsefare?
    Strålingsnivået fra radioantennene er veldig lavt – vesentlig lavere enn f.eks en mobiltelefon. Nyttige artikler  om stråling: Spørsmål og svar om stråling (Post- og Teletilsynet) Folkehelseinstituttet sin rapport om stråling
Epost
  • Hvor finner jeg oppsett for e-post?
    Som kunde av Breiband.no så må du bruke smtp.dcpost.no som utgående server. Den inngående serveren er informasjon som e-postleverandøren din oppgir deg.
Fakturaspørsmål
  • Kan jeg utsette forfall på faktura?
    Faktura fra Breiband.no forfaller 14 dager etter fakturadato. Ønskes betalingsutsettelse må vår fakturaavdeling kontaktes i god tid før forfall. Henvendelser som kommer på epost behandles ofte raskest.

Her finner du oss: